*NAPOMENA:
Tekst koji slijedi napisao je Hivzija Hasandedić, a objavljen je u
mostarskoj informativnoj reviji MM, u broju 1, iz marta 1996. godine.
Šadrvani ili vodoskoci podizani
su isključivo u dvorištima džamija, medresa, tekija i hamama, i oni su
ovim ustanovama davali posebnu draž i orijentalni kolorit. Njihov
zadatak nije bio samo da daju vodu za ritualno pranje pred molitvu nego i
da ukrašavaju predvorja spomenutih ustanova.
Mostarski šadrvani su građeni slično ostalim šadrvanima koji
su do 1878. godine podignuti u našim krajevima. Sastojali su se od
malog bazena iz kojeg se voda prelijeva u veliki bazen, i iz ovog otiče
kroz šest ili osam slavina. Svi mostarski šadrvani bili su natkriveni
piramidastim krovom pod pločom koji se oslanjao na šest ili osam kamenih
stupova vezanih lukovima.
Koliko se zna, u Mostaru je bilo svega pet javnih šadrvana:
pred Karađoz-begovom, Koski Mehmed-pašinom, Ćejvan Ćehajinom i
Hafiz-hodžinom džamijom, i pred medresom Roznamedži Ibrahima.
Ovaj posljednji je bio najljepši i najveći šadrvan u
Mostaru. Danas oni postoje pred Karađoz-begovom i, Koski Mehmed-pašinom
džamijom i oba služe namijenjenoj svrsi. Šadrvan pred Ćejvan Ćehajinom
džamijom srušen je 1885. godine, pred Hafiz-hodžinom džamijom 1932.
godine, a pred Roznamedži Ibrahimovom medresom 1940. godine. Na šadrvan
pred Hafiz-hodžinom džamijom danas nas podsjeća kafana “Šadrvan” koja je
sagrađena na mjestu gdje se ranije nalazio spomenuti šadrvan.
Šadrvan pred Koski Mehmed-pašinom džamijom sagrađen je 1781.
godine, što saznajemo iz natpisa na dvjema pločama njenog potkrovlja.
Šadrvan pred Roznamedžijinom medresom sagrađen je poslije 1772. godine,
dok nam godine izgradnje ostalih šadrvana nisu poznate. I oni su,
vjerovatno, sagrađeni krajem XVIII vijeka.
Svi naprijed navedeni šadrvani nalazili su se na lijevoj
obali Neretve, a vodom ih je opskrbljivao, izuzev Ćejvan Ćehajinog i
Koski Mehemed-pašinog, vodovod koji je išao od Djevojačke vode na
Carini. Spomen im nalazimo u narodnoj pjesmi:
U Mostaru na al šadrvanu
Mostarlije abdest uzimaju.
Šadrvani su se još nalazili u Sinan-pašinom i Ćejvan
Ćehajinom hamamu i u taphani kod Starog mosta. Ovi šadrvani su bili
zatvorenog tipa i služili su isključivo potrebama kupača i tabaka
(kožara) koji su radili u taphani.
Nema komentara:
Objavi komentar