
Gradovi-tvrđave
u mnogo čemu podsjećaju na ljude. Oni imaju mladost, uspon i pad. Na kraju
oronu, ostare, propadaju i pretvaraju se u gomile kamenja. Ovakva sudbina
stigla je većinu utvrđenih gradova. Oni što su preostali izgubili su strateški
značaj i davno su napušteni. Zidine nekih gradova i danas strše iznad
provalija, odolijevajući zubu vremena kao svjedoci nečega što je nestalo. O
mnogima od njih ispletene su i sačinjene priče i legende, koje su često
neuvjerljive-oprečne istoriji, ali su, ipak, odigrale veliku ulogu, sačuvale i
otrgle od zaborava po neku istinu o malo poznatim detaljima ljudske prošlosti.
Takav je i Ključki Grad u Hercegovini.
Putujući
magistralom od Dubrovnika preko Trebinja i Bileće, stiže se preko Kobilje glave
i Kamenog brda u Gatačku komunu. Tu se lijevo od puta ukazuje duguljasta, uska
uvala kao prva stepenica prostrane gatačke visoravni, omeđena sa sjevera
planinom Babom i njenim obroncima Rudim brdom, prevojem Sedlom, visom Videžom i
Vrhovima. Južnu stranu uvale zatvaraju dijelovi Kamenog brda i prostrana kraška
površ. Uz sjeverni rub uvale priljubilo se nekoliko mirnih, kamenitim stijenama
zaklonjenih, seoceta: Stepen, Cernica, Ključ i Zagradci. Odmah tu u blizini na
obroncima Babe iznad Ključa visoko u nebo strše osute i provaljene zidine Ključkog
Grada.
Nije
poznato kako je Ključ dobio ime. Postoji priča da mu je ime vezano za izvor iza
grada, Vilinu pećinu iz koje voda prosto ključa uz tutnjavu za vrijeme plima
kako mještani nazivaju poplave i povodanj u Gatačkom polju. Pored ovoga u ključkoj
uvali postoji više izvora koji se naročito bude i “ključaju” za vrijeme kišnih
dana i topljenja snijega. Veliki dio gatačkih voda teče u obliku ponornice
podzemnim putem ispod planine Babe i prevoja Sedla koji kao prirodne prepreke
rastavljaju Donje gatačko polje od Ključkog polja na rastojanju od 4 km, da bi
se kroz Vilinu pećinu i druge kraške otvore i šupljine u periodu plime sručile
u Ključko polje. Ovakva pojava je i u kraškim predjelima prava rijetkost i
zanimljiv prirodni fenomen. U takvim prilikama zažubore i zaklokoču izvori na
sve strane, a žedni ponori nemilice gutaju mutne vode…
Narod
o Ključkom Gradu kaže da su ga zidali Grci i da su u davna vremena pobjegli
usred ljeta po smrznutom snijegu prema moru, te da je to bila zla godina puna
leda i snijega. Kasnije je gradom vladao kralj po imenu Sandalj, a iza njega
herceg Stjepan od koga su ga preoteli Turci. Narod je tu nešto pomiješao i ono što
kažu da su ga zidali Grci može imati vezu sa pominjanjem Gacka u Ljetopisu popa
Dukljanina iz XII vijeka, gdje se spominju kraljevi Radoslav, njegov otac
Dobroslav i Grci. Istina je, međutim, nešto drugačija. Ključki Grad potiče sa
kraja XIV vijeka. Prvi njegov graditelj i gospodar bio je Sandalj Hranić i vrlo
je vjerovatno da ga je zidao na ostacima prijašnjeg grada. U širem smislu je
grad bio svojina vlastelinske plemićke porodice Kosača koji su se kao oblasni
gospodari smjenjivali u nekoliko generacija. Praotac im je bio Vuk od koga su
sinovi Vlatko Vuković i Hranja (Hrana). Vlatko je poznat kao Tvrtkov vojvoda.
Zaustavio je turski prodor u humsku zemlju pobijedivši 1388. godine kod Bileće turskog
vojskovođu Šahin-pašu. Učesnik je Kosovske bitke 1389. godine na strani srpskog
kneza Lazara Hrebljanovića, gdje je predvodio odred Bosanaca i Humljana. Vratio
se živ iz bitke. Hranini sinovi su Sandalj Hranić (1370.-1435.), Vuk Hranić i
Vukac Hranić. Vukčev sin je Stjepan Vukčić Kosača, poznatiji pod imenom herceg
Stjepan (1405.-1466.). Posljednja dvojica, Sandalj i Stjepan, gospodarili su
prostranom teritorijom koja je prelazila granice današnje Hercegovine; imali su
svoje kancelarije i dobro organizovan dvor, vojsku i druge službe. Čuveni
Sandaljev savjetnik i diplomata bio je Pribislav Pohvalić, koji ga je nadživio
i tu funkciju vršio i za hercega Stjepana. Nešto kasnije se kao Hercegove
diplomate spominju Pribislav Vukotić i Gost Radin. Sandalj Hranić je imao snage
i sredstava da podigne ovaj grad (Ključ), jer je kao oblasni gospodar
raspolagao ogromnim prihodima od carina, trgovine i posjeda. Imao je kuću u
Dubrovniku i raspolagao sa velikim svotama zlatnog novca. On je u ovom gradu
1410. godine izdao ispravu koja objašnjava prodaju grada Ostrovice u Dalmaciji
Mlečanima. Da je Ključ bio Sandaljev grad i njegovo povremeno sjedište potvrđuju
i drugi dokumenti, a posebno natpis na stećku Radonje Ratkovića koji se
donedavno nalazio pod ovim gradom.
Prva
Sandaljeva žena bila je Katarina bratična Hrvoja Vukčića Hrvatinića, bosanskog
vojvode i hercega, a druga Jelena kći kneza Lazara Hrebljanovića - Jela, inače
udovica Đurđa Stratimirovića-Balšića. U narodu je dugo ostalo uvriježeno mišljenje
da je Sandalj bio naprasit, loše naravi, a u vjerskom pogledu “nevjernik”
vjerovatno pripadnik Crkve bosanske sa bogumilskim shvatanjima i da mu je Jela
bila sušta suprotnost. Voljela je knjigu i bila bogobojažljiva, te je stoga
mnogo ispaštala.
Ključka
tvrđava na kamenitim stijenama svjedoči o lošim odnosima u plemićkom društvu
Bosne i Hercegovine, međusobnim obračunima i partikularizmu u bosanskoj državi,
a posebno među oblasnim gospodarima kakav je bio Sandalj. Napravili su je da bi
u njoj bili sigurniji, da bi ih zaštitila od drugih njima sličnih. Ima mišljenja
da je Ključki Grad imao funkciju čuvara drumova koji su ovuda vodili.
U
Sandaljevo doba u selu Cernici kod Ključa postojala je carinarnica, trg i
dubrovačka kolonija. Često su kod Sandalja u Ključ navraćali dubrovački
poslanici. Sandalj je na svome dvoru u Ključu imao muziku i glumce. Cernica
(kod Gacka) se ponegdje u istorijskim izvorima naziva Crnica. Postoji mišljenje
da je Cernica još u rimsko doba bila trgovačko naselje iako ovdje nema rimskih
tragova osim jedne skraćenice na liticama Sarića grada.
Čitavo
zdanje Ključkog Grada je uglavnom građeno od kamena, pijeska kreča i drveta.
Malter u zidinama djeluje kao okamenjen. Ključani tvrde da se u okolini još
poznaju tragovi Sandaljevih “klačina”. Čitava okolina Ključa predstavlja oporu
i surovu prirodu.
Ključki
Grad kao cjelina ima dva dijela. Za donji grad se ponekad kaže i Potključ.
Donji grad je bio pristupačniji, teže ga je bilo braniti, posebno sa zapadne
strane, a unutar njega su bile kamenite kuće pod pločom kao kakvo zaštićeno
predgrađe. Ovdje su pri gradnji korištene tri debele prirodne stijene - litice
smjera istok-zapad, kako ih ovdje zovu “linje” visoke prosječno do 12 metara.
Graditelj je ove stijene kao gotove stjenovite zidove koristio, i mjestimično
gdje je bilo potrebno povezao sa pravim zidinama, zatvorivši ih sa istočne i
zapadne strane i tako dobio cjelinu. Površina čitavog kompleksa iznosi 3120 metara
kvadratnih. U gornjem dijelu je prvobitno postojala kula na kojoj su stajali
topovi i koja je dominirala gradom. Unutar grada je postojala, kasnije doziđivana,
turska kula-tamnica koja je nekada bila stan vojvode Sandalja. U Ključu je
Sandalj umorio vlastelina Radića Sankovića, a vjerovatno i mnoge druge “neposlušne”.
Još i danas se u gradu raspoznaju ostaci cisterne za vodu 3x4 metra. Između
donjeg i gornjeg dijela grada postojao je tajni prolaz.
Srednjovjekovnim
feudalcima, pa i Sandalju i njegovim nasljednicima zabave i igara kao da nikada
nije bilo dosta. Legenda kaže da su Sandalj i njegovi nasljednici povremeno u
doba povodnja zatvarali neke ponore u Cerničko-ključkoj uvali i pretvarali ih u
jezero. Ono je služilo za vožnju čamcima od Stepena do Zagradaca. Posebno obučeni
momci upravljali su i veslali čamcima napunjenim feudalnom gospodom. Kad bi se
svega izdovoljili otvarali su ponore i jezera je nestajalo. Imena nekih
lokaliteta u Gatačkoj komuni ukazuju da su Sandalj i njegov nasljednik Stjepan
Vukčić imali i svoje kuće za odmor van Ključa. O ovome svjedoči lokalitet u
selu Miholjačama kojeg zovu “Sandaljev sto”, gdje je vjerovatno Sandalj imao
svoju izlaznu kuću i tu povremeno stolovao. Kod gatačkog sela Fojnice postoji
izvor kojega zovu “Hercegovo vrelo” i pored njega isklesana dobro učuvana
kamena stolica najvjerovatnije, kako narod tvrdi, pravljena za hercega
Stjepana, što je još jedna potvrda da su oni znali uživati u prirodi, lovu,
zdravoj vodi.
Na
jednoj zaravnjenoj stijeni naspram grada (Ključa) istočnije stotinjak metara sačuvana
je kamena pokretna monolitna stolica u obliku teške fotelje ukrašena
ornamentima sa sjedalom dužine 70, širine 53 i visine oko 40 centimetara. Ovu
zaravan u Ključu zovu “Stoca” od stolica, ili stolac, odnosno stolno mjesto –
stolovanje. Tu se nekad sudilo u prisustvu oblasnih gospodara i njihovih savjetnika,
te se radi o sudačkoj stolici, dok mještani tvrde da je to mjesto Sandalju služilo
za dnevni odmor i razgovore sa ljudima od povjerenja, te bi po tom shvatanju
moglo imati dvostruku funkciju. Teško je vjerovati priči da je Sandalj neke osuđenike
bacao odavde sa “stoca” u provaliju.
U
Sandaljevo vrijeme je pred gradskim vratima bila crkvica koju je Sandalj
napravio za svoju ženu Jelu. Kasnije su je Turci pretvorili u džamiju za
potrebe vojne posade. Ona i danas tamo stoji. Pretpostavlja se da je i crkvu u
gatačkom selu Srđevićima podigla Sandaljeva žena Jelena.
Na
širem prostoru oko Ključa ima dosta spomenika iz predturskog perioda. Na više
mjesta postoje razvaline crkava pod nazivom “crkvine” i nekoliko manjih skupina
(nekropola) stećaka. Po glavicama u polju između
Ključa i Cernice crkvenih razvalina ima na sedam mjesta. Neki lokaliteti oko
Ključa nose imena koja ukazuju da su ovdje živjele poznate ličnosti
srednjovjekovne bosanske države. Na to podsjećaju lokaliteti: “Kraljev put”,
“Banica” (Baničin put) i “Lijepa Plana”. Svi označavaju imena srednjovjekovnih
karavanskih puteva koji se i danas tako zovu. Prvi je vodio od Ključa prema
jugu, drugi prema zapadu i treći prema istoku. Možda je i ime sela Stepena
izvedeno od turske riječi tepa (brežuljak), kao što su izvedena imena od dvoboj
Doboj, od stolice stoce, od Markov val Makov vao, od šuplji val šuplji vao, od
počinje vala počivala, od golih stijena linje, od vis Videž i sl.
Interesantna
je mala nekropola stećaka smještena na brdu Ćućenici istočno od grada. Tu su
tri povelika kamena nadgrobna stećka oblika sanduka sa odvojenim postoljem i
tri ploče bez postolja kao i jedan veliki sljemenjak dug 154, širok 85 i visok
120 centimetara. Na sjevernoj bočnoj strani su motivi dvojice konjanika koji
dijele megdan kopljima i samo što se nisu sudarili. Istočna strana sljemenjaka
sadrži natpis:
“Ovdje leži Radonja
Ratković
pogiboh pod gradom
pod Ključem za svoga
gospodara vojvodu
Sandalja.”
Sandalj
je bio poznat kao proslavljeni vitez. On je zajedno sa Hrvojem Vukčićem 1412.
godine učestvovao na evropskom plemićkom saboru u Budimu gdje se istakao i
proslavio na viteškom turniru, a zatim se u utvrđenom Budimu sastao sa carem
Sigismundom. Za ovu nekropolu mještani kažu, radi lakšeg izgovora, “Doboj” od dvoboj
na kome je poginuo Sandaljev zatočnik. Možda je Ključ jedini grad čije je ime
upisano na stećku. Ovaj stećak se nalazi pred Vojnim muzejom na Kalemegdanu u
Beogradu, odnosno u vrtu iza zgrade gdje je prevezen poslije Drugog svjetskog
rata.
Sandaljev
sinovac Stjepan naslijedio je ogromne posjede koje mu je stric pribavio, pa i
sam Ključki Grad. Stjepan je kasnije 1448. godine otcijepio Hum od Bosne
proglasivši se hercegom od Svetoga Save i doprinjeo razbijanju jedinstva
bosanske države. Ovaj dio nekadašnje bosanske države po Hercegu je dobio ime
Hercegovina. On je sa porodicom prebivao u Ključu o čemu takođe postoje
istorijski dokumenti. Ključki Grad su Turci zauzeli 1468. godine od Hercegovog
sina Vlatka Hercegovića poslije očeve smrti.
O
padu Ključa pod Turke postoji legenda iz koje se vidi da je Herceg imao tri
sina Vladislava, Vlatka i Stjepana. Kad je Stjepan bio za ženidbu isprosi mu
otac djevojku u Latina.
Čim su je doveli u Ključ otac je nasamo pozvao sina i saopštio mu: “Sine,
Latini su nas prevarili! Djevojka je slijepa.” Mladi Stjepan se iznenadio i
povikao: “Meni ne treba”. To je otac jedva dočekao, jer je djevojka bila zdrava
i prava ljepotica. Ubrzo se saznalo da je Herceg uzeo snahu sebi i bruka je
pukla. Sin nije mogao izdržati sramotu. Skupio je 300 najvjernijih drugova i
prebjegao Turcima u Skoplje. Tu se navodno poturčio. To je izveo Sultanov šejh
Akšemsudin i Mahmut-paša Hrvat. Pošto je bio plemić iz vladarske porodice
proizveden je u čin paše. Na turskom dvoru je tada živjela rodica njegove majke
Barbare srpska princeza carica Mara. Stjepan (mlađi) je prešavši na islam dobio
ime Ahmed. Čuven je u turskoj istoriji pod imenom Ahmed-paša Hercegović. On je
kasnije postao veliki vezir. Na njegovom dvoru u Carigradu živjeli su i neki naši
ljudi: Grgur Desisalić i Radić Bogašinović sa kumom Dubrovčaninom Andrijom
Sokorčevićem.
Ovaj
Hercegov sin, prema legendi, napada, kao turski komandant na zemlju svoga oca
osvajajući mnoge gradove. Red je došao i na njegov Ključ. Turci su se približili
gradu i logorovali u Pustom polju. Sin paša je napisao ocu pismo u kome je
stajalo: “Oče, bježi, idem pravo na tebe. Vodim 50.000 vojnika koje niko nije u
stanju zadržati.” Otac je odgovorio: “Ne bojim te se. Grad je tvrd. Pun je
hrane, vode i vojske.” Ahmed-paša je znao da je otac u pravu. Pokušao je da ga
prevari i uspio. Predveče je napao Ključ topovima od istoka, naredivši svojim
vojnicima da nakopaju po dvije zobnice zemlje crnice i da je nose sa sobom.
Vojnici su se čudili pašinom naređenju ali su ga izvršili. Udarajući na grad po
pomrčini jedne snježne noći pala je komanda da se pod zidine grada istresu
zobnice sa zemljom. Sve je pocrnjelo. Branioci su javili da se nešto čudno događa.
Herceg i njegovi ljudi su se uznemirili. Konstatovano je da Turci potkopavaju
grad i spremaju lagum. Neki su uzviknuli: “sve će nas u lagum dignuti”. Još
iste noći spremili su se i tajnim izlazom sa zapadne strane, potovarivši mazge
sa blagom koje su prije toga bile naopako potkovane nestali u pravcu
Stjepan-Grada iznad Blagaja i izvora Bune kod Mostara udaljenog od Ključa oko
100 kilometara. Turcima je trebalo više od 24 sata da doznaju kud je Herceg
krenuo. Izgleda da im je bilo daleko važnije Hercegovo blago nego Herceg koji
se blagovremeno sklonio u Stjepan Grad. Ahmed-paša se poslije nekoliko sedmica
približio ovom gradu na takozvano Čobanovo polje gdje je zanoćio. Ponovo se
poslužio lukavstvom. Puhala je jaka bura. Hladnoća je ulazila u kosti vojnika.
Paša je naredio da svaki vojnik sakupi 10 hrpa suhog granja i drva. Kad je pala
noć pala je i naredba: “Pali vatre!” Planule su strane iznad Blagaja. Herceg je
sa sinovima i vojvodama posmatrao prizor i na koncu progovorio: “Bježimo! Ima
ih k’o na gori lista. Da je toliko vojnika koliko je vatri goloruki bi nas
pobijedili, a sigurno oko svake vatre ima bar po 10 vojnika.” Lukavstvo je i
ovog puta uspjelo.
Poslije
napuštanja Stjepan Grada kod Mostara Herceg se zaputio u Dubrovnik i od Dubrovčana tražio zaštitu, ali
je nije dobio. Dubrovčani su se plašili da Turci ne traže Hercega i njegovo
zlato što bi moglo dovesti do rata. On je pak ubijedio Dubrovčane da mu uzmu
zlato na čuvanje. Na to su oni pristali tek kada je Herceg pismeno potvrdio da
kod njih nije ništa ostavio. Na potvrdi koju je Herceg potpisao i koju su
kasnije Dubrovčani pokazali Turcima, stajalo je: “Herceg dođe, prođe i protjera
blago.”
Iza
toga su se vremena smirila. Herceg je boravio u Novom, današnjem Herceg Novom i
u međuvremenu tražio dio svoje ostavštine od Dubrovčana. Oni su odgovorili da
nema šta tražiti. Priča se da je ovo “ubilo” Hercega, poznatog srebroljubca i
pomoglo mu umrijeti, te da se Dubrovnik
od tada silno obogatio.
Ličnost
Ahmed-paše Hercegovića u istoriji nije do kraja razjašnjena, naročito u pogledu
toga da li je on kao najmlađi Hercegov sin, pošto je rođen 1456. godine mogao
tako mlad izvršiti onu misiju koju mu pripisuju, jer je na dan očeve smrti imao
svega 10 godina. O tome kako je i zašto ovaj dječak dospio na sultanov dvor u
Carigradu postoje razne legende u koje spada i ona koju je zapisao Evlija Čelebija.
Ipak, najprihvatljivija je ona legenda po kojoj je Herceg pred kraj iz Novog,
da bi ispao korektan prema sultanu, ovome poslao velike darove i sina Stjepana
kao taoca, koji se kasnije poturčio. Sultan je na ovaj gest odgovorio podjelom
Hercegovine na gornju i donju. Navodno je gornju Hercegovinu dao na privremenu
upravu hercegu Stjepanu.
Ahmed-paša
nije osvajač Ključkog Grada. Postoji mišljenje da je Ključ osvojio Ahmed
vojvoda ili Kara Meho, kako još legenda tvrdi, sa drugovima Hasom i Husom.
Dalje se priča da im se vojska obukla u ćefine - dugačke bijele čaršafe i da su
Meha, Hasa i Husa na grad nanijeli “tri konja doratasta, tvrdoglava i lisasta”,
te da je Meho prvi zauzeo gradsku kapiju i tu poginuo. Još uvijek postoji
njegov grobni kamen pred džamijom u Ključu bez natpisa, ali sa uklesanim lukom
i strijelom. Ono sa ćefinima bi moglo imati nekog osnova pošto je Ključki Grad
pao u decembru po zimi i snijegu, te se moglo desiti da se vojska maskirala u
bijelo.
Istina
je i to da je Ahmed-paša Hercegović po padu Hercegovine sudskim putem od Dubrovčana
tražio i dobio dio blaga svoga oca kojeg je Herceg testamentom 21. maja 1466.
godine ostavio u nasljeđe trojici sinova i ženi Ceciliji i pohranio u
Dubrovniku. U toj zaostavštini bilo je zlata, srebra, bisera, skupocjenog posuđa,
odjeće i drugih dragocjenosti.
Oba
grada i Ključ i Stjepan Grad kod Mostara pali su pod Turke poslije Hercegove
smrti. Ključ se u odbrani odlično držao. Hercegov sin Vlatko je pred Ključem
zarobio turskog vojvodu Ahmeda koji nije identičan sa ličnošću Ahmed-paše
Hercegovića.
Po mojim vlastitim shvatanjima i
saznanjima, vjerovatno je došlo do miješanja imena i pojmova kroz narodna
prepričavanja legendi i istorijskih činjenica, jer postoje zapisi koji potvrđuju
da se, u stvari, Vladislav (najstariji sin hercega Stjepana) iz privatnih i
porodičnih razloga odmetnuo od oca i kasnije ostao poznat u istoriji kao
Ahmed-paša Hercegović. (op. Ensvid Hadžajlić - MosHer)
Nema komentara:
Objavi komentar