![]() |
Eficina kula u Blizancima |
*NAPOMENA: Tekst koji
slijedi napisao je Ismet Ćumurija, a objavljen je u septembru 2000. godine, u
časopisu „Most“, br. 130(41)
U
radu Nasufa Fazlagića pod nazivom “Prošlost iskićena legendama - dvorske
spletke u Hercegovini” je rečeno: U Sandalja Hranića (1370. - 1435.) u XIV
vijeku u selu Cernici kod Ključa postojala je carinarnica, trg i dubrovačka
kolonija...
Cernica
(malo seoce u Gatačkom polju u Hercegovini) se ponegdje u istorijskim izvorima
naziva Crnica.
Postoji
mišljenje da je Cernica još u rimsko doba bila trgovačko naselje iako ovdje
nema rimskih tragova osim jedne skraćenice na liticama Sarića grada...
Cernica,
mostarska četvrt je dobila ime po Hadži Memiji, koji je bio rodom iz varošice
Cernice (Gatačko polje). Njegovih potomaka je bilo u Mostaru 1633. godine i
zvali su se Cernice.
Naspram
Sinan-pašine džamije, zvane i Atik (stare) džamije izgrađene 1507./08. godine
sigurno najstarije džamije u Mostaru, a preko Neretve uz desnu obalu u dubini
(tada već nazvanog) Cerničkog polja gradi se malo naselje sa prizemnim kućama
(pločarama). Tu su prije bili vinogradi i kukuruzišta kao i neobrađene parcele.
Hadži
Memija iz Cernice sagradi sebi kuću, a i džamiju prije 1600. godine. Porodice
Hadžiomerovića su dosta kasnije nešto radili u ovoj džamiji pa su je stanovnici
Cernice prozvali Hadžiomerovića džamijom.
U
ovom predjelu Cerničkog polja naseliše se mnoge porodice: Alajbegovića (1754.),
Aganovića (1754.), Arpadžića (1754.), Ašika (Ćumurija) (1754.), Badžaka
(1784.), Breka (1866.), Batlaka (1754.), Ćemala (1765.), Ćumurija (1600.), Ćurića
(1754.), Čolakovića (1779.), Demirovića (1839.), Džeba (1869.) - katolici, Džudža
(1754.), Efica (1773.), Hadrovića (1754.), Halebija (1754.) kažu Bišćević!? se
zvao, Hadžiomerovića (1754.), Huma (1754.), Huskovića (1849.), Huremovića
(1754.), Kalajdžića (1754.), Karabega (1765.), Koludera (1875.), Kotlica
(1849.), Kudina (1877.), Kudra (1754.), Makeljića (1864.), Mezića (1772.), Milića
(1754.) - katolici, Mrkonjića (1754.), Muftića (1792.), Obada (1780.), Omeragića
(1849.), Pekušića (1875.), Popovaca (1754.), Lakišića (1651.), Kresa (1818.),
Rajkovića (1820.), Rudinaca (1818.), Stupaca (1860.), Šapuha (1849.), Ševa
(1736.), Tula (1849.), Tuta (1844.), Velića (1754.), Vila (1767.) ili podatak
iz ”Sidžila mostarskog kadije”, (Muhamed A. Mujić, strana 91.) godina 1632. - 1634.,
Volodera (1822.) i drugih. (Porodice koje su stanovale ili i danas stanuju u
mahali Cernica, stavljeni su po sjećanjima Mostaraca i spisak je sigurno
nepotpun. Sve do polovine XVII vijeka nije bilo prezimena. Naročito su
stavljana prezimena radi lakših oznaka ličnosti u državnim komunikacijama sa
pojedinim licima. Prezimena su uzimana na osnovu prikupljenih podataka iz
raznih porotokola, sidžila mostarskog i blagajskog kadije, zatim raznih tapija
iz turskoga perioda, rođenih, vjenčanih i umrlih, te sa epitafa sa nadgrobnih
spomenika. Uz svako nabrojano prezime stavljena je godina življenja u Mostaru. Poslije
posljednjeg rata 1992. - 1995. godine mnogi stanovnici su u progonstvu i
izbjeglištvu po bijelome svijetu.)
Mnoge
od ovih porodica grade stambene objekte uz Neretvu (Nerentu) ostavljajući
prostore uz obalu, pojas za cerničke bašče, koje su se navodnjavale nekada
Neretvom i rukavcima đeriza (kanala za protok vode iz rijeke Radobolje). Skoro
uz svaki stambeni objekat su lijepe kaldrmisane i okrečene avlije. Kroz
pojedine su, takođe, nekada prolazili đerizi. Bašče i avlije obiluju voćem:
smokve, kajsije, trešnje, nar (Mostarci ga zovu šipkom), te raznim povrćem.
Danas od mahale Cernice ostalo je vrlo malo kontura starine. Najstarije
porodice su izumrle Halebije, Rudinci, ... Poslije posljednjeg rata (1992. -
1995.) ove sokake nastanjuju doseljene porodice iz ruralnih predjela, naročito
istočne i južne Hercegovine. Ruše se stari objekti i prave novi, moderniji.
Kula u Blizancima
Istoričar,
teolog, hadži Hivzija Hasandedić tvrdi, na osnovu istraživanja i tvrdnji istoričara
Vladimira Ćorovića u njegovom radu ”Mostar i njegova srpska pravoslavna opština”
(Beograd, 1933. godine) iz izvora samo njemu poznatih da Ćišići, Ćumurije, Džudže,
Efice, Temimi i Taslamani, te još neke mostarske porodice, a po pričanju i
nekih starijih Mostaraca vuku porijeklo iz Turske i da su njihovi preci
vjerovatno došli kao osvajači. Ovaj podatak nije čisto dokumentovan.
Na
putu prema Čitluku, u selu Blizanci, do zadnjeg rata 1992. - 1995. godine su živjele
muslimanske porodice Durakovići i Đukići, dok su Efice i Velići iz Mostara
imali ovdje svoje kule i imanja.
U
popisu mostarskih porodica se spominje Abdulah Efica koji je živio u Mostaru
1773. godine. Hasan efendija Efica bio je imam 1793. godine i hatib u hadži
Memijinoj džamiji u Cernici. Članovi ove porodice vršili su imamsku dužnost i u
Nezir-aginoj džamiji na Spilama (Kapetanovina - Šemovac). Za Nezir-aginu džamiju
na Spilama (Kapetanovina - Šemovac) Mehmed Efica je oporučio 1890. godine jedan
vinograd u Cimu od jedne i po motike (750 trsova), te odredio da se svake
godine kupuju po 3 oke ulja za džamiju i da mu se uči za dušu.
Početkom
XIX vijeka u Kuluk ulici u Potkujundžiluku, Mehmed Efica uvakufio je dućan.
Ovaj dućan od 1812. do 1814. godine držao je neki ekmekčija (pekar) Krsto.
Eficina
kula u Blizancima locirana je na uzdignutoj zaravni i iz nje se kontrolisao put
Čitluk Žitomislić. Ovaj put je bio podložan napadima od uskoka Morlaka iz
Dalmacije koji su pljačkali, ubijali i vodili u ropstvo.
Na
samoj kuli je postojao i natpis iz kojeg je bilo vidljivo da je kula izgrađena
1105. hidžretske godine, tj. 1693. godine. Sastojala se od prizemlja i dva
tavana (sprata). Na istoj su vidljivi usjeci - puškarnice, te se, zasigurno, može
tvrditi da je služila, i kao tvrđava, i kao stambeni objekat.
Eficina
kula u Blizancima već odavno se nalazi u posjedu katoličke porodice Soldo.
Među
Eficama je bio veoma ugledan i učen čovjek Osman Nuri Efica. Živio je u Mostaru
početkom XIX vijeka i bio je muderis (nastavnik u medresi - muslimanskoj vjerskoj
školi za učenike srednjoškolskog uzrasta).
U
popisu mostarskih prepisivača i pisaca na orijentalnim jezicima spominje se i
Hasan Efica, sin Osmanov (1786. godine).
U
spisku vlasnika knjiga koji su posjedovali dva i više djela, izdvajam Saliha,
sina Idrisova, Eficu i Osmana efendiju.
Iz
prikupljenih podataka starih mostarskih porodica vidljivo je da su Efice živjele,
te da i danas njihovi potomci žive u desnom dijelu Mostara (Stari grad) u
mahalama Podhum, (Ograda), Cernica i lokalitet zvani Bare u Ilićima. Među
najstarijim članovima ove porodice je Abdulah Efica. Isti je upisan u Sidžilu
mostarskog kadije koji je svjedok jednog spora iz 1773. godine.
U
Mostaru je postojao i vakuf hadži Saliha Efice, ali podaci o njemu nisu sačuvani.
Esad
Efica bio je vlasnik nekretnina u Ulici Braće Ćatića 1984./85. godine. Da li se
i danas te nekretnine vode na njemu, nije mi poznato.
Poslije
posljednjeg rata (1992. - 1995.) izgrađena je velelepna kuća Seada i Senada
Efice upravo na mjestu stare trošne kućice koja je bila u vlasništvu njihovog
oca Enesa u Ulici Braće Đukića br. 3.
O hadži Jusufu Efici
Hadži
Jusuf Efica je stanovao u mahali Cernica u Mostaru u drugoj polovini XIX i pošetkom
(dvije decenije) XX vijeka vjerovatno u današnjoj Hadziomerovića ulici br. 1.
Stariji Mostarac Hilmija Vila, (rođen 1923.) priča da su Efice imale neke
nekretnine u blizini novosagrađenog pješačkog mosta na Bunuru.
Da
li je prije Eficinog čardaka (kuće) bio stariji objekat od današnjeg, ili je
isti čardak u kojem je on stanovao, nije utvrđeno. Današnji čardak je preuređivan
i obnavljan poslije ratova. Čardak se nalazi istočno od hadži Memijine džamije.
Ima prekrasnu kaldrmisanu avliju u koju se ulazi na dvokrilnu kapiju. Nedaleko
od Efica, u današnjem Ćemalovića sokaku br. 10, stanovala je nekada porodica
Huma. Potomak ovih porodica je i poznati mostarski pjesnik Hamza Humo (1895. -
1970.). Danas je to u vlasništvu Huseina Muftića - Huse.
Efice
imaju svoje nekretnine u predjelu zvanom Bare (Ilići) koje se protežu nizvodno
uz rijeku Radobolju s lijeve strane. To nekada bijaše prekrasan prirodni
ambijent vinograda i voćnjaka. Eficine nekretnine su na kraju Bara, na samom
izlasku na put uz koji se nalazi imanje katoličke porodice Kljajo. Zna se
sigurno da tu više Efice ne žive, a nije poznato i kada će (i da li će) im biti
omogućeno da preuzmu svoje posjede na korištenje. Uz samo imanje sa kućom, put
je bio natkriven oko 100-150 metara krasnom ”Eficinom odrinom”, koja bi u
toplim ljetnim danima šetačima kroz Bare pravila ugodnu hladovinu. Tu je
nastala i popularna sevdalinka “Bulbul pjeva okolo Mostara” koju napisa poznati
mostarski pjesnik Aleksa Šantić (1868. - 1924.). Kroz Bare se nekada šetao i
Hamza Humo. Obojica su u Barama tražili svojoj duši smiraj i inspiraciju. Hamza
bi šetajući otišao i do svog imanja u Cimu. Iz njegovog vinograda su se
rumenile nabrekle trešnje, zlatnožuti i zeleni grozdovi prvoklasne žilavke i
modre blatine, napukli plodovi nara (šipka), te okovijale medene smokve tenice
i jedre petrovače. Na tom svom imanju je Hamza dobio inspiraciju da napiše
svoje remek-djelo “Grozdanin kikot” (1927. godine).
Hadži
Jusuf efendija Efica imao je zemljište 1894. godine na uglu Stefanijinog šetališta
i Nove bolničke ulice (sjeverno od mostarske gimnazije). Na sjednici Gradskog
vijeća Mostara 8.3.1894. godine zaključeno je da se otkupi zemljište od
vlasnika radi proširenja ulice, ali sporazum nije postignut. Radovi na proširenju
Stefanijinog šetališta trebali su da otpočnu iste godine. Vjećnici Gradskog
vijeća Mostara bili su - Blaško Zelenika za Carinu, Ahmed-beg Hadžiomerović i
hadži Muhamed-beg Efica za Priječku čaršiju i Cernicu, za Brankovac Omer
efendija Sefić i podgradonačelnik Đorđe Glavan.
O sevdalinkama u kojim
je opjevana mahala Cernica i hadži Jusuf Efica
Sevdalinke
o hadži Jusufu Efici su mogle nastati poslije 1887. godine što tvrdi Hatidža
SirćoČerić, jer su sevdalinke iz Bosne i Hercegovine poslije donosili
iseljenici koji su se naseljavali u pojedina mjesta u Turskoj. Citirat ćemo
tekst pjesme kako je Hatidža i kazala:
Kolika je sva mostarska Cernica,
još je veća Eficina avlija.
U avliji uzrasla je sevlija,
oko nje je ozidana sofica,
tude šedi hadži Jusuf Efica.
Gledala ga vjerna ljuba s’ pendžera:
”Vidi, majko, tvog Jovana - Jusufa,
Maru voli, a mene ne voli,
da Bog da ga pozobala zemljica”!
……………………………………………………………………………………………………
Falio se žuti limun kraj mora:
Imal’ iko danas lipši od mene?
Sva gospoda šerbet pije od mene,
I ja znadem da ga piju bez mene.
Nije šerbet već studena vodica,
pokraj vode od sedefa šćemlija,
na šćemliji hadži Jusuf Efica!
Posljednju
sevdalinku za arhiv RTV Sarajeva i RTV BiH snimili su solisti: bard
bosanskohercegovačke sevdalinke, sada rahmetli, gospodin Zaim Imamović, te Mile
Petrović i Ljubica Berak između 1965. i 1980. godine, ali sa obrađenim tekstom.
O kazivaču tekstova ovih
pjesama Hatidži Sirćo-Čerić
Iz
naučnog rada Alije Nametka izdvojit ću njegova kazivanja o svome kazivaču -
pjevaču Hatidži, kćeri Ahmeta - čauša Sirćo koja je rođena u Mostaru 1887.
godine. Iselili su joj se roditelji u selo Džardinu kod Turgutlua (Turska).
Odnijeli su Hatidžu kada joj je bilo 40 dana. Udavala se dva puta, prvi put za
Bračkovića rođenog Trebinjca koji je poginuo u Balkanskom ratu, a drugi put za
Omeragu Čerića, porijeklom Ljubušaka. Ona je slušala pjesme od doseljenika koji
su se tu naselili prije njenog rođenja i od onih koji su se kasnije
naseljavali.
Pjesme
je pribilježio Alija Nametak od Hatidže Sirćo-Čerić 31.8.1967. godine.
Češki istraživač Ludvik
Kuba
U
svojoj knjizi ”Pjesme i napjevi iz Bosne i Hercegovine” češki etnomuzikolog,
putopisac i slikar Ludvik Kuba prikupio je 1127 pjesama na proputovanju po
Bosni i Hercegovini 1893. godine. U mjesecu februaru 1893. godine pjesme je
sakupljao po Hercegovini. Predao ih je Gradskom zemaljskom muzeju u Sarajevu
1906. godine. Rođen je u Podjebradima (Češka) 1863. godine.
Kolika je ta misirli Cernica,
još je više mojoj, dragoj avlija.
Sa kraja njega đul - beharom
prostrta.
Na njoj sjedi hadži Jusuf Efica;
na krilu mu Kovagina Fatica,
pa je ljubi s desnu stranu solufa,
ona njega pokraj mrkog fesića.
Kad mu Fata na krilašcu zaplaka...
Tekstovi
pjesme su vjerovatno nastali daleko prije dolaska češkoga istraživača. Pored
ovih pjesama pribilježio je još nekoliko pjesama o Mostaru. Tekstopisac ove
pjesme je nepoznat.
Ovu
mostarsku sevdalinku za arhiv RTV Sarajevo snimila je primadona
bosanskohercegovačkog sevdaha Izeta Selimović zvana Beba, udata Šačić, te Šabanagić.
Tekst je obradio i muziku komponovao poznati kompozitor mnogih narodnih
tekstova i muzike, harmonikaš Ismet Alajbegović zvani Šerbo (umro 1987. godine
u Sarajevu).
Ovu
sevdalinku je uvrstio u svoju knjigu, “101 sevdalinka” (1977. godine) Munib
Maglajlić pod brojem 57 na strani 75. Ostaviše nam je u amanet da je čuvamo i
prenesemo na mlađe. I tako nam ostade sjećanje na Efice, a i njihove potomke.
Nema komentara:
Objavi komentar