
”Možda
sam domorodno opterećen ali ne vidim u Evropi manju zemlju s tako nesrećno
ogromnim mirazom naslijeđenim od sudara i prožimanja nekoliko najvećih
evroazijskih civilizacija na njenom tijesnom prostoru, civilizacija čije
usrećiteljske parole i programi, vojničke čizme i profiterska grabež ovu
teritoriju nisu ostavile na miru dva milenijuma.”
Mnogobrojne
teme obrade istorije stanovništva privlačile su istraživače i naučnike
različitih disciplina. Istoričari demografi nastoje kretanja stanovništva
prikazati kao fenomen veoma vrijedan pažnje, kako u prošlosti tako i u
sadašnjosti, fenomen koji nije samo posljedica političkih događaja, već i kap
tihog kreatora koji utiče na te događaje. Kretanja stanovništva bila su
uslovljena razvojem gradova, trgovine, ratova, epidemijama (kuge) usljed čega
dolazi do depopulacije stanovništva. Na području hercegovačke regije
depopulacija stanovništva je u permanentnom usponu od dolaska Osmanlija,
nastavljajući se za vrijeme vladavine monarhističke Austrije, Kraljevine SHS,
Socijalističke Jugoslavije, da bi evo krajem XX i početkom XXI vijeka
intenzitet bio poražavajući. Hercegovina kao područje istorijskih previranja
pružala je i pruža bezbroj podataka o junacima i izdajicama, pobjednicima i
pobjeđenima, naseljenim i protjeranim. Tu istoriju čini nepregledni niz
anonimnih ljudi koji sve više postaju zaboravljeni.
Disperzijom
raspoloživih izvora, prilikom istraživanja o mostarskim zanatlijama i trgovcima
– pravoslavcima, postao je problem i pored pokušaja da se prikupi više podataka
u cjelinu o ovoj populaciji, pogotovo o onima koji su sa ovih prostora otišli
na bliže evropsko i prekookeansko tlo.
Prvi
pisani poznati dokument Povelja bosanskog bana Kulina iz 1189. godine, svjedoči
o nesmetanoj trgovini Bosne i Dubrovačke Republike.
Ban
Ninoslav u prvoj od povelja izdatih Dubrovčanima, potvrđuje sve povlastice svog
prethodnika. Ostali vladari mijenjaju te odnose, dok je Tvrtko, kralj Srbije i
Bosne u XIV vijeku uveo nove odnose u trgovini između dvije države. Dolaskom na
vlast 1326. godine Stjepan II Kotromanić obavještava Dubrovčane da će ”uzimati
od njihovih trgovaca kao i ostalih carinu”. Ove povelje, njih 20, sa pismima
bosansko-hercegovačkih kraljeva, banova i vojvoda, nalaze se u Dubrovačkom
arhivu iako im je mjesto u Bosni i Hercegovini. Mnoga vrijedna
bosanskohercegovačka građa nalazi se u Beču, Istanbulu, Parizu, Beogradu,
Dubrovniku i po drugim mjestima, a isto tako i u vlasništvu privatnih lica i
vjerskih institucija pa su potencijalni korisnici onemogućeni da se istom
koriste.
Mostar
je smješten u dolini rijeke Neretve koja protiče kroz njegovo središte.
Zahvaljujući njenom plodnom aluvijalnom tlu, grad je imao uslove da se razvije
kao privredni, trgovački i upravni centar Hercegovine. Na njenoj lijevoj obali
nalazi se glavni dio stare mostarske čaršije koja se prostire od Male Tepe do
Starog mosta, a na desnoj je Priječka čaršija. Toponim ”priječka”, govori o
sporednom značaju tog dijela Grada sve do dolaska Austrougarske (1878. godine).
Poslije izgradnje željezničkog mosta (1882. godine), uskotračne pruge
Sarajevo-Mostar-Metković (1891. godine), Gimnazije (1901.-1903. godine),
Rudnika (1918. godine), ovaj dio grada postaje značajniji. Stanovništvo Mostara
osim zanata i trgovine, pretežno se bavilo uzgojem južnog voća i vinove loze
kao i proizvodnjom čuvenih vina i rakije.
Na
samom početku trgovina na prostoru Mostara i okoline bila je u sjeni trga
Drijeva. Glavna saobraćajnica kojom se odvijao promet robe sa trgom Drijeva bio
je Neretljanski put (via Narente) koji je išao lijevom obalom Neretve do Bišća
gdje se nalazila raskrsnica puteva. U jednom pravcu moglo se za Nevesinje i
Stolac, a od Blagaja išlo se za Mostar pa preko drvenog mosta do Konjica. Jedan
put od Imotskog vodio je kroz Mostarsko blato do Mostara. Svi putevi toga doba
bili su karavanski što upućuje da su se mogli kretati samo ljudi i natovareni
konji. Mostarska čaršija postaje postepeno mjesto trgovine, te samim tim pruža
i veće uslove za otvaranje trgovačkih i zanatskih radnji.
Prve
radnje (dućani) bile su locirane na Mejdanu (danas Trg 1. maj), oko Sinan-pašine
džamije. Vakufi i vakifi odigrali su značajnu ulogu u razvoju čaršije.
Pominjemo samo neke. Ćejvan-kethoda izgradio je 67, Nesuh-aga Vučjaković 26 i
Zaim Hadži-Mehmed-beg, poznatiji kao Karađozbeg, 58 dućana od čega 42 za
trgovce a 16 za tabake. Priječku čaršiju u izgradnji pomogla su tri vakifa sa skoro
60 dućana.
Prvi
dućani su izgrađivani većinom od drveta. Ponegdje iza dućana gradile su se
magaze od kamena. Interesantno je spomenuti, da su tri mostarske ulice nazvane
po zanatlijama koji su tu imali svoje dućane: Kazaska čaršija (kasnije
Sahat-kula, danas Ulica braće Bajata), Kujundžiluk čaršija i mahala Tabhana.
Isto tako pojavljuju se i prezimena porodica po zanatima kojim su se bavili
njihovi preci: Berberović, Bičakčija, Bojadžija, Demirović, Kahvo, Samardžić,
Kujundžić, Terzić, Tabaković i drugi. Putnici i trgovci dolaskom u Mostar radi
svojih poslova, boravili bi i noćili u hanovima.
”Najstariji
han izgradio je Ćejvan-kethoda 1554. godine i imao je osam soba, sjenicu i
magazin za ječam kao i jednu kuću za handžiju. Nalazio se u ulici ’Kuluk’
poviše bivše radnje trgovca Simata Mrava.
Pored
ostalih mostarskih hanova poznat je bio Komadov han, kasnije Damjanovića koji
se nalazio u blizini Tabačice džamije i imao je jednu gostionicu. Bio je jedan
od najprostranijih hanova a srušen je 1941. godine, prilikom bombardovanja
Mostara. U blizini istoimene džamije nalazio se i han Srpsko-pravoslavne
opštine izgrađen 1894. godine. Kasnije je ovaj han služio kao stambeni
objekat.”
U
prvoj polovini XVI vijeka, zahvaljujući toleranciji sultana Sulejmana
Veličanstvenog (1520.-1556. godine), mostarski i drugi trgovci mogli su
nesmetano trgovati unutar Bosne i Hercegovine kao i sa dalmatinskim gradovima
Šibenikom, Zadrom, pogotovo Dubrovnikom, zatim Trstom, Venecijom i Ankonom.
Trgovali su sa Ismailom i Odesom, te drugim jačim centrima susjednih zemalja.
Na osnovu objavljenih radova različitog pristupa obrade ove teme, bili smo u
mogućnosti stvoriti jasniju sliku između dubrovačkih moreplovaca i brodara kao
učesnika u trgovanju sa mostarskim trgovcima. Tokom XVI vijeka dubrovački
brodari prevozili su trgovačku robu između Dubrovačke Republike i stranih
lučkih gradova. U XVII vijeku sveukupno stanje tih brodova bilo je veće i
kvalitetnije od Venecije, te su mnogobrojni hercegovački trgovci, pored
sudjelovanja u plovidbi često i sami iznajmljivali iste od brodovlasnika za
prevoz svoje robe. Uvozili su tzv. crvenu zemlju koja se upotrebljavala u
građevinarstvu, kafu, laneno platno, svilu, pamuk, začine, čaj, so, ulje, oružje,
oruđe i druge artikle, a ponekad su mijenjali iste za svoje proizvode.
Izvozili
su: meso, kožu, vunu, krzno, med, vosak, drvo, ugalj, smolu, obruče, bačve,
vunene tkanine, izrađevine od zlata i srebra, vina i rakije, voće i drugo.
Veletrgovac iz Mostara Vukašin Radović, ukrcao je teret koža 16. oktobra 1636.
godine, na galiju kapetana Stjepana Dubca u Dubrovniku. Njegov sugrađanin,
Petar Danilović, obavio je 17. avgusta 1656. godine, osiguranje tereta koža i
druge robe, ukrcao je na brod zvani ”patača”, kapetana Mata Cvjetkovića,
prevezao i prodao u Ankonu a na povratku kupio je robu sa svoje potrebe. Iako
su bili primorani koristiti dubrovačke brodove za prevoz uz 9% interesa za
premije osiguranja brodova, dubrovački zelenaši ih nisu imali u svojim ”kandžama”.
Između
dubrovačkih i trgovaca drugih gradova dolazilo je do zaduživanja u novcu ili
robi što je bilo registrovano u ”Dužničkim knjigama” Dubrovačke Republike.
Pored ostalih u tim knjigama nalazimo i Mostarce: Ahmat, Petar Stanković, Blažo
Božidarević i drugi.
Iz
ovih knjiga (teftera), saznajemo važan podatak o uzajamnom povjerenju u
poslovanju trgovaca. Ako uzmemo u obzir da su velike svote novca bile
posuđivane onda je sigurno postojao i mehanizam za zaštitu novca ukoliko se ne
ispoštuju rokovi pozajmnice. Boris Nilević u svom tekstu o bosanskom dinaru
navodi: ”Srodnost bosanskog i dubrovačkog novca nema samo tehnički i
stilistički karakter, nego se bosanski i dubrovački dinari i težinom, pa prema
tome i novčanom vrijednošću potpuno podudaraju. To kazuje nalaz iz sela
Vranjske u bilećkom kraju, iskopan 1901. godine. To je hrpa srebrnog novca od
203 komada: 19 komada su novci bana Tvrtka, a ostali jesu dubrovački dinari iz
istog vremena.” U XV vijeku Dubrovčani su jedno vrijeme uspjeli da nametnu svoj
novac kao jedino sredstvo plaćanja u Bosni zahvaljujući nesređenom stanju nakon
smrti Tvrtka I i čestim smjenama bosanskih vladara. Posebnom poveljom od 25.
novembra 1461. godine, kralj Stefan Tomašević zvanično odobrava kolanje
dubrovačkog novca.
Mostarski
trgovci radi povoljnijih uslova trgovanja odlaze u druga mjesta i u njima se
nastanjuju, ali uvijek ostaju u vezi sa Mostarom, kao što su članovi iz
poznatih starih pravoslavnih porodica, Škuljevića, Aničića i Opuhića koji su
imali lanac svojih trgovina u Trstu i Ankoni.
Obzirom
na intenzivan razvoj trgovine te dobre i vješte trgovce i zanatlije, Mostar
postaje privlačan za strance (Armene, Grke, Jevreje…), koji se u njemu
nastanjuju, a Dubrovčani su početkom XVI vijeka oformili u njemu manju trgovačku
četvrt.
Mnogi
putopisci putujući kroz Bosnu i Hercegovinu usput se zadržavaju pored drugih
mjesta i u Mostaru oslikavajući ga na različite načine. Nikola Bjanković
putujući kroz Bosnu i Hercegovinu navodi da je 1703. godine u Mostaru živilo i
radilo 36.000 duša. Dubrovački nadbiskup Konventali pisao je 15. jula 1717.
godine u Rim o pohodu mletačkog vojskovođe Moceniga na Mostar i označava grad
kao veće trgovačko mjesto. U jednoj povelji Alfonsa Aragonskog upućenoj hercegu
Stjepanu, pominje se Mostar kao trgovište oko mosta.
Pored
već spomenutih, prvi Mostarci koji su se poslovno povezivali sa Dubrovnikom da
bi stekli manje robne kredite bili su hrišćani - pravoslavci: Vuk Radovanović,
Vukić Vukotić i Marko Radibratović. Pravoslavci su i Dimitrije Vukčić (1501.
godine), koji se oženio sa Ružom i dobio u miraz 80 perpera, Nikola Vukašinović
(1505. godine) te prvi korisnik robnih kredita Vlahuša Milivojević (15.12.1541.
godine).
Radi
zanimljivosti spomenućemo još nekoliko podataka o mostarskim trgovcima –
pravoslavcima, koji su se nastanjivali po drugim mjestima. Risto Lučić,
nastanio se 1788. godine u Senju, dok Dositej Obradović pored Sarajlija
trgovaca u Zadru spominje Lazara Slavujevića Mostaranina.
Petar
Kovačević Mostarac, rođen 19. avgusta 1793. godine od oca Mihaila po zanimanju
zlatara i majke Rose, jedno vrijeme boravi u Dubrovniku i Sarajevu a potom
odlazi u Šibenik radi boljih uslova rada a i zbog kuge koja je u to vrijeme
harala ovim krajevima. Petar Kovačević svojim poštenjem stekao je veliki ugled
u Šibeniku. Učestvovao je u donošenju odluka pri šibenskoj opštini. Svojim
zavještanjem iz 1861. godine, obdario je mnoge crkve, škole i siromahe. Nakon
njegove smrti (1861. godine) iz ostavštine od 10.000 forinta, izgrađena je i
svečano otvorena (1870. godine), srpska djevojačka škola u Šibeniku, posvećena
velikanu srpskog prosvjetiteljstva Svetom Savi. Radomir Stanić prilikom
registrovanja natpisa pravoslavnog groblja na Bjelušinama, navodi grob Br. 280.
– Monaha Kovačević Mojsia (umro 20. avgusta Miholjskog ljeta 1818.). Kovačević
Petar i Risto uzimali su novac u zajam od česmenskog vakufa (1809. -1864.
godine).
Da
bi građani učestvovali u životu i radu Dubrovačke Republike bilo je potrebno
steći njeno državljanstvo (privilegij), pa su neki trgovci pravoslavci
prelazili na katoličanstvo. Devedesetih godina XVII vijeka (9.11.1694. godine)
na katoličku vjeru prešao je Ivan Miletić, došavši sa bratom u Dubrovnik iz Mostara, kada je imao jedanaest
godina. Dubrovčani su u jednom izvještaju Francuzima posebno naglasili kako bi
doseljeni pravoslavci svojom brojnošću, bogatstvom i podrškom iz zaleđa
ugrozili katolike i zavladali u Republici, obzirom da su već nekoliko puta to i
pokušali.
”Dubrovačka
Republika kao katolička država stremila je da svi njeni državljani ispovijedaju
katoličku vjeru radi očuvanja homogenosti. Tolerisali su jedino jevrejsku
zajednicu obzirom da ova, kao manjinska skupina, nije ugrožavala Dubrovčane.
Javno ispovijedanje pravoslavne vjere bilo je zabranjeno, upravo radi blizine Istočne
Hercegovine.”
Prije
izgradnje pravoslavne crkve u Dubrovniku, pravoslavci su se organizovali u
sklopu crkvene opštine. Osnovali su je 1790. godine na temelju dubrovačkog
zakona o bratstvima te uz dozvolu dubrovačke vlade na Posatu izvan zidina Grada,
smjestili je u opštinskoj kući. Tu su imali ispovijedanje svoje vjere ali ne
javno. Pravoslavna crkva u Dubrovniku izgrađena je 1877. godine od bijelog
korčulanskog kamena sa dva zvonika. Gradio je Splićanin Andrija Perišić po
nacrtu Emila Vecchiettija.
Pravoslavci
se kao izvoznici iz Mostara javljaju 1636. godine, a trgovali su volujskim
kožama, kordovanom i žutim voskom dok su uvozili petrolej, svilu, pamuk i druge
artikle za svoje potrebe. Da bi se trgovalo trebalo se i proizvoditi u čemu su
se istakle mnoge zanatsko-proizvodne radionice. U sidžilu mostarskog kadije
pominju se slijedeće zanatlije: berberi i ranari, obućari i čizmedžije,
ćurčije, dunđeri, zidari, klesari, stolari, sabljari, kovači časovničari. Kao
kuriozitet navodimo da je prvi časovnik prodat 1633. godine za 6.384 akče, što
je tada bila cijena jedne kuće sa baštom.
Od
zanatlija najmnogobrojniji su bili tabaci koji se i sami pojavljuju kao
izvoznici koža. Zanati kojim su se bavili pravoslavci u Mostaru imali su svoj
pir ili slavu, uzimajući kao zaštitnika ili pokrovitelja svog zanata nekog od
svetitelja.
Terzije
(Krojači) imali su pir na veliku Gospoinu (28. avgusta) jer je na taj dan Bogorodica šila pokrov kojim je omotano tijelo Hristosa, kada su ga u grob položili.
(Krojači) imali su pir na veliku Gospoinu (28. avgusta) jer je na taj dan Bogorodica šila pokrov kojim je omotano tijelo Hristosa, kada su ga u grob položili.
Kundurdžije
Slavile su sv. Špiridona (25. decembra) obzirom da je to prvi svetac koji je obukao kundure i čizme.
Slavile su sv. Špiridona (25. decembra) obzirom da je to prvi svetac koji je obukao kundure i čizme.
Čebedžije
(Kotzenmacher) i mutapčije, slavile su sv. Savu (27. januara). Čebedžijski zanat bio je razvijen u Mostaru tek u XVIII vijeku i izvozili su svoje proizvode u Bukurešt i te zanatlije su bile većinom pravoslavci.
(Kotzenmacher) i mutapčije, slavile su sv. Savu (27. januara). Čebedžijski zanat bio je razvijen u Mostaru tek u XVIII vijeku i izvozili su svoje proizvode u Bukurešt i te zanatlije su bile većinom pravoslavci.
Ekmečije
(Pekari) pirovali su na sv. Todora – Todorovu subotu (23. februara), koji im je pomogao da izbjegnu zamku cara otpadnika koji je mrzio hristjane, te na časne im slave naređivao da kuhaju hljeb sa mlijekom, u namjeri da ih pomrsi. Dva spomenika na Pašinovačkom groblju su sa naznakom ekmedžijskog zanata i to prvi iz 1783. godine, posvećen Đuri a drugi Toši u 1823. godini. Pekarski zanat u Mostaru bio je najstariji i u rukama muslimana od XVI do XIX vijeka, kada je prešao u ruke pravoslavnih građana.
(Pekari) pirovali su na sv. Todora – Todorovu subotu (23. februara), koji im je pomogao da izbjegnu zamku cara otpadnika koji je mrzio hristjane, te na časne im slave naređivao da kuhaju hljeb sa mlijekom, u namjeri da ih pomrsi. Dva spomenika na Pašinovačkom groblju su sa naznakom ekmedžijskog zanata i to prvi iz 1783. godine, posvećen Đuri a drugi Toši u 1823. godini. Pekarski zanat u Mostaru bio je najstariji i u rukama muslimana od XVI do XIX vijeka, kada je prešao u ruke pravoslavnih građana.
Dunđeri
(Zidari) – slavili su apostola sv. Tomu (19. oktobra), kao prvog majstora koji se posvetio. U izgradnji Kreševskog samostana 1767. godine učestvovalo je 18 zidara iz Mostara između ostalih protomajstor Mihajlo Bovanić, koji je sahranjen na Pašinovačkom groblju. Godine 1875., imali su svoj esnaf sa 70 zidarskih majstora i oko 200 šegrta.
(Zidari) – slavili su apostola sv. Tomu (19. oktobra), kao prvog majstora koji se posvetio. U izgradnji Kreševskog samostana 1767. godine učestvovalo je 18 zidara iz Mostara između ostalih protomajstor Mihajlo Bovanić, koji je sahranjen na Pašinovačkom groblju. Godine 1875., imali su svoj esnaf sa 70 zidarskih majstora i oko 200 šegrta.
Kujundžije
i sahadžije
Ove zanatlije slavile su Cara
Konstantina (3. juna). Car je prvi pronašao krst na kome je razapet Hristos, a
kujundžije ga u zlato okovali. Na Pašinovačkom groblju Radomir je registrovao
spomenik posvećen Milošu kujundžiji koji je umro 1691. godine, te navodi da je
to vjerovatno onaj isti Miloš koji se spominje u jednom sidžilu iz 1685.
godine.
Mostarske
kujundžije bavile su se izradom raznih proizvoda (pafte, kukače, puce za
manžete, špiode za kravate, cigarluke, duhanske kutije, toke, kandila i drugo).
Sredinom XVI vijeka mostarski nakit prodavao se po drugim mjestima i zemljama.
Zlatarski zanat mladići su izučavali u Dubrovniku.
Krajem
XIX pa do sredine XX vijeka, posljednje kujundžije su: Mihail Miho Dugonja i
njegovi sinovi, Atanasije Ato Kujić i sinovi, Uroš J. Kuić, Danilo Peš, Mate
Smoljan i sinovi, Ilija Buha, Stojan Kačić i drugi.
Kovači i
kalajdžije
Slavili su sv. Trojicu –
Trojičin dan (26. maja).
Na
Pašinovačkom groblju nalazi se grob, datiran 1768. godine, Petra bravadžije koji je bio nešto imućniji
od ostalih.
Nema komentara:
Objavi komentar